Pristup edukacijama osetljiv na stres i traumu

Ove nedelje sam se na praksi u „Medica“ Zenica fokusirala na usvajanje znanja i veština o senzibilnom pristupanju edukacijama o ratnom seksualnom nasilju, ali i seksualnom nasilju uopšte, zbog osetljivosti teme, ali i mogućnosti da radionicama prisustvuju osobe koje su preživele neki vid seksualnog nasilja.

Razgovarala sam sa Fatimom koja se u okviru „Medice“ bavi organizovanjem radionica za mlade na različite teme, uključujući seksualno nasilje u ratu, porodično nasilje, rodnu ravnopravnost, itd. Istakla je značaj podsticanja razgovora među mladima, kako bi kroz međusobnu interakciju dolazili do odgovora i učili jedni od drugih, ali i da je jako važno imati na umu da određene izjave mogu povrediti nekog od učesnika/ca ili dovesti do stanja privremene destabilizacije. Potrebno je da u svakom momentu pratimo interakciju mladih, kako bismo adekvatno odreagovali/e ako primetimo da neko od učesnika/ca iskazuje diskriminišuće i stigmatizujuće stavove prema osobama preživelim seksualno nasilje. Da bismo zaštitili/e svaku/og učesnicu/ka i osigurali/e siguran prostor na edukacijama, moramo povući jasne granice. U svrhu prevencije, super je pre samog početka radionice sa grupom odrediti pravila ponašanja u toku trajanja radionice.

Važno je da kao mentori i mentorke u tih par sati budemo zaista prisutni/e i da pratimo reakcije učesnica i učesnika; koliko su aktivni u interakciji i koliko razumeju temu, ali i njihove emocionalne i fizičke reakcije. (Trenerske vještine za jačanje kapaciteta profesionalaca i pomagača u primjeni osjetljivog pristupa na stres i traumu, Medica Zenica, 2022.)

Lejla, psihološkinja koja u okviru „Medice“ direktno radi sa ženama koje su preživele ratno seksualno, ali i druge oblike nasilja, podelila je nekoliko tehnika za pružanje podrške učesnicama i učesnicima radionica u slučaju paničnog napada, napada anksioznosti usled određenog okidača. Ukoliko programu prisustvuje osoba koja je preživela neki oblik seksualnog nasilja, ne možemo predvideti okidač. Postoji mogućnost da dođe do privremene destabilizacije osobe, iako nije rečeno nešto diskriminatorno ili posramljujuće prema preživelima i žrtvama seksualnog nasilja. Nekada je okidač, kako je psihološkinja rekla „tvoja žuta majica“, ukoliko je nasilnik nosio žutu majicu u trenutku počinjavanja zločina.

Brinulo me je da li bih se snašla i pružila potrebnu podršku učesniku ili učesnici radionice o seksualnom nasilju, ukoliko bi ih neki okidač uveo u anksiozno ili panično stanje. Međutim, tehnike koje je Lejla podelila za brzo samoregulisanje, većinom su nam poznate. Jedna od njih je tehnika 5-4-3-2-1 za brzo uzemljenje, koja je mnogo popularna na mrežama, a funkcioniše ovako:

-        Imenuj 5 stvari koje vidiš u svojoj okolini

-        Dodirni 4 stvari oko sebe

-        Oslušni 3 stvari u svom okruženju

-        Koje 2 stvari osetiš čulom mirisa

-        1 stvar čiji ukus osetiš

Ne bih volela da se snebivamo rada sa mladima i održavanja radionica i treninga na društveno odgovorne teme iz straha da nećemo biti dovoljno dobre/i. Svakako da uvek može bolje i da će biti grešaka, pogotovo na početku, ali to je okej, deo procesa. Dovoljno je da dobro pripremimo materiju o kojoj ćemo govoriti (okej je da ne znamo sve) u temi do koje nam je mnogo stalo, da osmislimo interaktivne vežbice za lakše usvajanje znanja i za razmenu u grupi; da se prema učesnicima i učesnicama postavljamo empatično i pristupačno i da znamo par vežbica za samoregulisanje, kako bismo im pružili/e podršku, ukoliko je potrebna. And we’re good to go.

Western Balkans Fund mi je pružio podršku u odlasku na praksu u „Medica“ Zenica.

Comments

Popular posts from this blog

Julska noć

I meni je teško

Seksualno nasilje u ratu u Bosni i Hercegovini