Razgovaranje sa mladima o ratnom seksualnom nasilju u BiH
O ratu u bivšoj Jugoslaviji se ne uči u školama u regionu. Ako i budu dve strane u istorijskim udžbenicima, narativ je nacionalistički obojen i isključivo predstavlja stradanja „naših“, bez konteksta, bez odgovornosti. Ratno seksualno nasilje je posebno tabu tema, pa je mladima vrlo teško da saznaju ovakve informacije. Mnogo je važno da učimo, kako ne bismo bili/e podložni/e trovanju mržnjom i kako bismo gradili/e stabilnije temelje za budućnost, bazirane na miru.
Pre dolaska u Medicu, znala sam da u
Srbiji deca i mladi nisu informisani o seksualnom nasilju u ratu u bivšoj
Jugoslaviji. Iznenadilo me je kada sam od zaposlenih u organizaciji čula da je
isti slučaj u Bosni i Hercegovini, na čijoj su teritoriji ovi zločini sistemski
i masovno počinjavani.
Medica se bavi edukovanjem dece i
mladih o ratnom seksualnom nasilju u Bosni i Hercegovini, kao i o porodičnom
nasilju i pravima žena i dece. Sabiha Husić, direktorka organizacije se, tokom
razgovora koji sam vodila sa njom pripremajući tekst o odnosu društva prema
preživelim ženama, prisetila prvog puta kada su aktivistkinje Medice organizovale
radionicu sa mladima na temu ratnog seksualnog nasilja u BiH.
Mladima su pušteni kratki videi žena
koje dele svoje priče o preživljenom seksualnom nasilju u ratu. Bili su
iznenađeni, jer su se tada prvi put susreli sa temom. Sabiha kaže da su
patrijarhalni stereotipi bili posebno vidljivi kod mladih kada su saznali da su
i muškarci preživeli seksualno nasilje u ratu. U neverici su se pitali kako je
to moguće, gde im je snaga da se odbrane, i sl.
Važno je to što se pokazalo da je
edukacija mladih na temu ratnog seksualnog nasilja, ali i generalno suočavanja
sa prošlošću, dobro procenjena kao put ka pomirenju i postepenom stvaranju
inkluzivnog društva. Mladi su bili zahvalni što im je neko pružio priliku da
nauče o jednom od najtežih zločina ratne prošlosti našeg regiona i što im je
poslata poruka da zajednica uviđa veliki značaj njihove uloge u kreiranju bolje
budućnosti u kojoj ne postoji tolerancija za nasilje.
Pre prelaska na edukovanje o ratnom
seksualnom nasilju, aktivistkinje Medice mlade postepeno uvode u temu. Kako bi
razumeli posledice koje ostavlja trauma seksualnog nasilja u ratu, isprva rade
vežbu koja će im pomoći da razlikuju traumu i stres, simptome, intenzitet i
dugoročnost posledica.
Psihološka trauma ukazuje na
psihološku ranu koja je nastala usled jednog ili više stresnih događaja jakog
intenziteta, koji prelaze u traumatske događaje i tada ne funkcionišu
uobičajene strategije suočavanja sa stresnim događajima. (Sabiha Husić,
Priručnik za edukativne radionice u radu sa mladima o suočavanju sa prošlošću, Zenica,
2023.)
Kada se informišemo o ratnom
seksualnom nasilju, važno je da dobijemo širi kontekst, kako bismo umeli
adekvatno da pružimo podršku preživelim i svima koji su pogođeni ovim zločinom
i kako bismo znali u kojim su nam sve sferama sistemskim i društvenim potrebne
promene. Sa mladima se ustanovljava šta predstavlja traumu pre nego što se
pređe na konkretne traumatske događaje iz ratnog perioda. Pored šire slike o zločinu
ratnog seksualnog nasilja, razgovorom o traumi, aktivistkinje polako pripremaju
mlade da će se u toku radionice susresti sa pričama koje su duboko potresne.
Pre projekcije kratkih videa na kojima
žene pričaju o preživljenom seksualnom nasilju u ratu, edukatorke upozoravaju
mlade da se radi o teškim iskustvima žena koje su pretrpele ratno seksualno
nasilje, kao i druge oblike nasilja. Ohrabruju mlade da prate svoje reakcije i
da slobodno odustanu od radionice, ukoliko osete da nisu u mogućnosti da
nastave, da su preplavljeni; da izađu iz prostorije ukoliko im je potrebno. Edukatorke
ih podsećaju da su tu da im pruže podršku i pokažu određene tehnike za
samozbrinjavanje.
Nakon projekcije videa, mladi su
podstaknuti na samorefleksiju pitanjima o tome kako se osećaju nakon pogledane
priče i koje su im dominantne misli. Edukatorke ih podstiču na razgovor o
svojim doživljajima priče, o tome šta su naučili iz životnog iskustva preživele
i kako vide mogući aktivizam mladih u pogledu teme.
Pored usvojenog znanja o ratnom
seksualnom nasilju 90tih godina u BiH, aktivistkinje odmah podstiču mlade da promišljaju
o svojoj ulozi u kreiranju pozitivnih promena u društvu i time im šalju poruku
da su njihovi glasovi i delovanje važni, da postoji zajednica koja želi da ih
sasluša.
Prema sprovedenom istraživanju, mladi koji
su prethodno imali neke informacije o seksualnom nasilju u ratu u bivšoj
Jugoslaviji, mahom su ih usvojili preko televizije i interneta. (Sabiha Husić,
Priručnik za edukativne radionice u radu sa mladima o suočavanju sa prošlošću, Zenica,
2023.) Tradicionalni mediji posebno, ali svakako i moderni mogu biti
vrlo politički obojeni i nesenzibilisani za žensko iskustvo. Najveći korak u pružanju
adekvatne edukacije mladima o ovoj temi bi bilo njeno implementiranje u
formalnom obrazovanju. Međutim, s obzirom na to da regionalni konsenzus o
ratnim dešavanjima u bivšoj Jugoslaviji neće biti skoro postignut, valja biti
kreativan i tražiti alternativne načine za informisanjem mladih. Programi nevladinih
organizacija su super, ali i povezivanje sa nastavnicima i nastavnicama koji bi
mlade uputili na te programe.
Western Balkans Fund mi je pružio
podršku u odlasku na praksu u „Medica“ Zenica.
Comments
Post a Comment