Razumevanje traume i transgeneracijski prenos traume ratnog seksualnog nasilja u BiH
„Medica“ Zenica je u saradnji sa drugim organizacijama iz regiona zimus organizovala konferenciju o posledicama ratnog seksualnog nasilja u bivšoj Jugoslaviji. Na događaju su nam psihološkinje detaljnije definisale traumu i govorile o transgeneracijskom prenosu traume seksualnog nasilja u ratu u Bosni i Hercegovini.
Tokom ovomesečne prakse u Medici,
dobila sam priliku da slušam i da se malo bliže posvetim učenju o traumi, i
prenosu traume ratnog seksualnog nasilja na nove generacije.
„Trauma je iskustvo dubokog i
beskrajnog straha.“ (Teufika Ibrahimefendić, Sabiha Husić „Psihosocijalna
podrška i pomoć preživjelim žrtvama i svjedocima“, Tuzla-Zenica, 2018.)
U gore pomenutom priručniku koji sam
koristila u toku pisanja ovog bloga, razgovor o traumi autorke počinju
objašnjavanjem straha. Strah je zdrav kada se javlja u slučajevima stvarne
pretnje po nas, našu bezbednost. Psihološki je mehanizam koji nam pomaže da se
zaštitimo kada smo u opasnosti; da bežimo ili se borimo.
Strah koji je prisutan u traumi je drugačiji.
Hroničan je i osoba koja nosi traumu kontinuirano oseća da je u situaciji
životne ugroženosti pred kojom je bespomoćna. Bez obzira na to što su se
događaj ili događaji usled kojih je osoba razvila traumu desili u prošlosti i opasnost
je prošla, osećaj straha je i dalje prisutan i u telu i psihi deluje vrlo
realno.
„Trauma podrazumjeva patnju kao
sastavni dio životnog iskustva, patnju koju osoba može podijeliti s nekim,
potisnuti u sjećanje ili je može integrirati u svoje životno iskustvo, ali to
je rana koja nikada ne može zacijeliti.“ (gore navedeni priručnik)
Autorke, koje preživelima pružaju
različite vrste podrške, dalje navode da osobe koje su pretrpele silovanje i
bile gotovo ubijene nikada ne mogu zaboraviti ove događaje, što je, naravno
jasno; ali govore i da njihova patnja ne prestaje. Mogu naučiti kako da se nose
s traumom i nastaviti život normalno, ali to ne znači da je njihova patnja
prestala. Autorke naglašavaju da nije pitanje da li patnja može da prestane,
već moraju li se preživele same boriti sa njom?
Patrijarhat uči društvo da ne veruje ženskom iskustvu. Kada je seksualno nasilje u pitanju, uglavnom žena biva etiketirana, okrivljena da je sama tražila, postavljaju joj se pitanja poput „Šta si imala na sebi?“; često trpi nasilje u porodici, odbacivanje, itd. Dakle, pored toga što će se do kraja života nositi sa teretom tuđeg zločina počinjenog nad njom, zajednica joj dodatno otežava, jer joj na različite načine poručuje da nije otvorena za njenu priču. Mnoge žene nisu ni danas progovorile o pretrpljenom nasilju i same se bore sa strahom i patnjom traume silovanja.
Transgeneracijski prenos traume ratnog seksualnog nasilja„Transgeneracijska trauma proces je u
kojem se traumatično iskustvo jedne generacije može prenijeti na drugu ili čak
treću generaciju. U slučajevima transgeneracijske traume djeca i unuci nalaze se
u situacijama da imaju simptome ili „preživljavaju“ određena iskustva prve generacije
i originalnog traumatskog događaja.
... Transgeneracijska trauma prepoznata
je kao ozbiljna posljedica teških traumatskih događaja kao što su rat,
međuetnički sukobi, genocid, ropstvo, silovanja, kolonijalizam i prirodne i
neprirodne katastrofe. Što se tiče javnog zdravstva, treba
ozbiljno shvatiti činjenicu da transgeneracijske traume ometaju kako
pojedinačnu sposobnost, tako i sposobnost zajednice da zaraste, funkcionira i
napreduje za generacije koje dolaze.“ (gore navedeni priručnik)
Najveći broj podataka o transgeneracijskom
prenosu traume dolazi iz istraživanja o deci ljudi koji su preživeli holokaust.
Yael Danieli je u kasnim 60tim u New Yorku otvorila centar za lečenje
preživelih žrtava holokausta i njihove dece. Otkrila je da nijedna osoba nije
prethodno saslušana o iskustvima koja je preživela u koncentracionim logorima, čak
ni od stručnjaka za mentalno zdravlje. Preživeli/e su nailazili/e na nepoverenje,
jer su im priče bile vrlo traumatične. Danieli kaže da su se usled „zavere ćutanja“
od strane društva i sistema, povukli/e u svoje porodice, što onemogućava
ispravan način tugovanja.
„I danas su mi te slike žive, imam
napade panike... Moja iznenadna nervoza prenosi se i na moju djecu. Oni pate sa
mnom.
Nisam mogla svojim sinovima reći šta
mi se sve dogodilo tokom rata. Znaju da sam bila u logoru, ali im detalje nisam
ispričala jer su muškarci. Da su ženska djeca, ne znam kako bi bilo. Mogu reći:
bila sam u logoru, ali mi je nekako teško reći: bila sam silovana, jer kako će
oni gledati na mene?“ (preživela žena seksualnog nasilja u ratu u BiH; priručnik)
Kako su autorke navele, prema tvrdnjama
porodičnih terapeuta, ukoliko roditelji imaju nerazrešene traume, one se na
decu prenose kroz njihov stil odgajanja dece. Deca crpe emocije od roditelja
koji nose teret traume; često se preterano „plašljive“ reakcije roditelja,
prenose na decu u vidu izražene anksioznosti.
Neke porodice i same imaju
uspostavljen „zavet ćutanja“, te ne razgovaraju o preživljenoj ratnoj torturi jednog
ili više članova. Manjak razgovora ili poricanje da se traumatsko iskustvo
desilo, navodi se kao jedan od faktora rizika koji utiču na pojavnost transgeneracijskog
prenosa traume.
Volela bih da znam u kojoj meri
patrijarhalno uređenje društvenog sistema utiče na prenos traume kakva je
trauma ratnog seksualnog nasilja na nove generacije. Moja pretpostavka je da
utiče u velikoj meri. Time što prebacujemo teret pretrpljenog seksualnog
nasilja na ženu koja ga je preživela; time što je posramljujemo i ućutkujemo,
usporavamo njen lični proces zaceljivanja, ali i proces zaceljivanja čitave zajednice.
Ukoliko nema kome da se obrati, ukoliko je u strahu da će biti odbačena ako
progovori; da ne smeju muški članovi porodice da čuju šta je preživela; žena se
zatvara u sebe, a nemoguće je da sama isprocesuira i nosi se na zdrav način sa
traumom seksualnog nasilja, pa na kraju dana i da ne projektuje svoje strahove
i emocionalna previranja na članove porodice.
Kako bi kolektivna trauma zacelila, važno je da pravimo siguran prostor za zaceljivanje individualnih trauma preživelih žena (što bi samo po sebi trebalo da nam bude i više nego dovoljno da radimo na promenama u perspektivi društva prema preživelim seksualnog nasilja).
Western Balkans Fund mi je pružio
podršku u odlasku na praksu u „Medica“ Zenica.
Comments
Post a Comment